Korting op de aanschafprijs van het boek ‘Onderwijsrecht’ van Paul Zoontjens

Op 17 mei 2019 verschijnt het boek Onderwijsrecht van prof. mr. P.J.J. Zoontjens bij Boom juridisch. 

Welke uitgangspunten liggen ten grondslag aan ons onderwijsstelsel? Wat zijn de rechten en plichten van schoolbesturen, scholen, ouders, leerlingen, studenten en leraren daarbinnen? Welke rol speelt de overheid, met welke middelen stuurt en handhaaft zij in het onderwijs? Hoe worden nieuwe scholen gepland en gefinancierd? Op deze en andere vragen wordt ingegaan in dit handboek Onderwijsrecht. In het boek wordt het onderwijsrecht zoveel mogelijk benaderd vanuit algemene regels, beginselen en leerstukken.

Het boek is geschikt voor juristen bij de rijksoverheid en de gemeenten, juristen en bestuurders die in het onderwijs werkzaam zijn, adviseurs, rechtshulpverleners en geschillenbeslechters in het onderwijsrecht, studenten in het wetenschappelijk onderwijs en hoger beroepsonderwijs en geïnteresseerde ouders, leraren en leerlingen.

Boom juridisch biedt de leden van de VvO een korting van 27% op de reguliere verkoopprijs. U betaalt als lid slechts € 57,67 voor het boek (i.p.v. € 79,00).
Als u van deze korting gebruik wilt maken, vul dan het online bestelformulier in. U krijgt vervolgens een bericht waarmee u de bestelling moet bevestigen.

Het boek verschijnt op 17 mei 2019. Wanneer u het boek voor die datum bestelt, ontvangt u het boek direct na verschijning. Na verschijning bedraagt de levertijd 3 werkdagen. Deze kortingsactie is geldig t/m 31 mei 2019.

Bestuur NVOR

Inhoudsopgave: https://bit.ly/2H2Z4Xa

Symposium 2018 / nieuws over de fusie / oproep tot reageren

Beste leden van de NVOR,

Op de ALV van 30 november 2018 is het voorstel om de NVOR en de VARO te laten fuseren tot een nieuwe Vereniging voor Onderwijsrecht (VVO) besproken. De ALV heeft besloten dat zij positief staat tegenover de fusie, en dat het bestuur verder kan met de voorbereidingen van de fusie. Het bestuur is verheugd dat de krachten van de NVOR en de VARO op het gebied van het onderwijsrecht zullen worden gebundeld, en kijkt er naar uit om de fusie in het nieuwe jaar gestalte te gaan geven.

Voorafgaand aan de ALV zijn ook de conceptstatuten van de nieuwe vereniging onder de leden verspreid. Peter Kwikkers heeft een aantal opmerkingen en voorstellen ten aanzien van de conceptstatuten gedaan. Op de ALV is afgesproken dat die onder de leden zullen worden verspreid. Het bestuur nodigt anderen die opmerkingen bij de conceptstatuten of bij de opmerkingen van Peter Kwikkers willen plaatsen of daarop een reactie willen geven, uit om hun opmerkingen en reactie uiterlijk 7 januari 2019 door te geven via info@vvonderwijsrecht.nl. Het fusievoorstel en de concept-statuten die voorafgaand aan de ALV zijn verspreid, vindt u hier . De opmerkingen en voorstellen van Peter Kwikkers vindt u hier .

In het nieuwe jaar zal een volgende ALV worden uitgeschreven, om de besluitvorming rond de fusie hopelijk te kunnen afronden. Deze ALV en het voorjaarssymposium zullen plaatsvinden op dinsdagmiddag 2 april 2019, in Den Haag.

Download hier de symposiumbundel in pdf

Klik om een impressie te krijgen van het symposium.

 

Voorgenomen fusie NVOR/VARO

 Enige tijd geleden hebben wij u al per mail geïnformeerd over de beoogde samenwerking met de Vereniging van Advocaten en Rechtsbijstandsverleners in het Onderwijs (VARO). Inmiddels hebben de plannen vastere vorm gekregen. Globaal houden de plannen het volgende in:

  • De NVOR en VARO fuseren;
  • Er komt een nieuwe vereniging die steunt op themagroepen;
  • Het te vormen bestuur zal voor een deel uit personen afkomstig uit de wetenschap en een deel uit personen uit de praktijk bestaan met portefeuilleverdeling;
  • Er zullen 2-jaarlijkse actualiteitendagen worden georganiseerd waarop de opbrengsten van de themagroepen en een actualiteit zullen worden gepresenteerd;
  • 1x per jaar vindt een algemene ledenvergadering plaats. De wetenschappelijke impuls zal tijdens deze ALV gefaciliteerd worden, bijvoorbeeld door een preadvies;
  • Er wordt naar gestreefd een tijdschrift over onderwijsrecht te verbinden met  het lidmaatschap.

De redenen om te komen tot een fusie worden in het onderstaande toegelicht.

De VvO is, zoals u weet, een al bijna veertig jaar bestaande vereniging met rond de 400 leden die haar sporen heeft verdiend als het gaat om het verdiepen en verbreden van de kennis van juristen die het onderwijsrecht beoefenen. De VvO wenst de continuïteit van haar verenigingsactiviteiten te waarborgen en de bestuurlijke slagkracht te vergroten. Naast de VvO is in oktober 2010 de VARO opgericht. Inmiddels is de VARO uitgegroeid tot een vereniging met ongeveer 120 leden die kan terugkijken op diverse leerzame en verdiepende bijeenkomsten. De realisering van ambities is afhankelijk van de inzet van enkele leden. Dat geldt ook voor de NVOR. Dit is een situatie die voor de lange termijn heel kwetsbaar is. Binnen het bestuur van de VvO is de overtuiging gegroeid dat het op langere termijn waarborgen van de organisatie van goede lezingen en het verspreiden van gespecialiseerde informatie op het terrein van het onderwijsrecht bestuurlijk beter is te realiseren door intensievere samenwerking met de VARO.
De besturen van beide verenigingen hebben daarom de handen ineen geslagen en zijn voornemens hun leden het voorstel te doen om de verenigingen te laten opgaan in een nieuwe vereniging voor (het beoefenen van) het onderwijsrecht.
Met deze nieuwe vereniging beogen beide besturen de kwaliteit van de bijeenkomsten en van de publicaties te waarborgen. Sterker nog, de nieuwe vereniging wil daar ook nog een product aan toevoegen in de vorm van een tijdschrift voor alle leden. Tijdens de komende algemene ledenvergaderingen zal dit fusievoorstel aan de orde komen en vervolgens zal, als de eerste ALV daartoe de ruimte biedt,  in een daarop volgende ALV daadwerkelijk over de fusie worden besloten.

Hierbij treft u achtereenvolgens verwijzingen aan naar:

De concept statuten;

Het verslag van de ALV van de VvO 2018;

De financlële verslagen van 2015 2016  en 2017.

 

Onderwijsraad: Vacature raadsadviseur

De Onderwijsraad zoekt een raadsadviseur met juridische expertise (m/v) voor 28-36 uur (0,8-1 fte).

Functie-informatie

De Onderwijsraad kent raadsadviseurs met expertise op verschillende terreinen, van onderwijskunde en pedagogiek tot onderwijseconomie en onderwijsrecht. Als raadsadviseur bereidt u – in goede samenwerking met raadsleden en collega-adviseurs – adviezen van de raad voor. U schrijft discussienota’s en conceptadviezen, doet literatuuronderzoek, organiseert bijeenkomsten en levert een bijdrage aan de meningsvorming van de raad. U draagt de adviezen van de raad uit door publicaties in vakbladen en tijdschriften. Ook bent u bereid en in staat in teamverband adviezen voor te bereiden die raken aan andere expertisegebieden. U signaleert en analyseert ontwikkelingen op onderwijsgebied. U onderhoudt contacten met departementale beleidsdirecties en betrokken partijen binnen het onderwijsveld.

Functie-eisen:

  • een afgeronde academische opleiding Nederlands recht. Bij voorkeur bent u gespecialiseerd in het onderwijsrecht. Gepromoveerd zijn, of bezig zijn met een promotietraject, wordt gezien als een pré;
  • u heeft inzicht in en kennis van onderwijsbeleid, mede tegen de achtergrond van maatschappelijke ontwikkelingen;
  • u heeft relevante werkervaring.

Relevante competenties

  • analyserend vermogen op hoog abstractieniveau;
  • uitstekende schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheden;
  • vaardig in het projectmatig werken;
  • vaardig in creatief denken voor het doorbreken van bestaande denkkaders;
  • politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • omgevingsbewustzijn;
  • in teamverband kunnen werken.

Salaris

In eerste instantie wordt gezocht naar een junior raadsadviseur. Het salaris voor een junior raadsadviseur bedraagt, afhankelijk van leeftijd en ervaring, maximaal € 4809,66 (schaal 11 BBRA 1984 per 1 juli 2018). Doorgroei naar een medior functie behoort tot de mogelijkheden.

Uw sollicitatie

Voor meer informatie over deze functie kunt u contact opnemen met de heer drs. C. van ‘t Veen, secretaris-directeur a.i., telefoon (070) 310 00 00. Voor verdere informatie over de Onderwijsraad kunt u ook de website raadplegen.

U kunt tot uiterlijk 24 september 2018 reageren.

 

 

Voorlopige agenda bijeenkomst werkgroep medezeggenschapsrecht 12 oktober 2018

Op vrijdag 12 oktober a.s. staat er weer een bijeenkomst van de werkgroep medezeggenschapsrecht gepland. Hieronder een voorlopige agenda voor de te behandelen onderwerpen. Met tevens een verzoek aan de deelnemers. Plaats van de bijeenkomst is wederom: AOb-hoofdkantoor, Jacobsstraat 22 te Utrecht. Aanvangstijd is 14.00 uur, tot uiterlijk 17.00 uur

 

Oproep voordracht publicaties VvO / Mentink Award 2018

Tijdens de jaarvergadering op vrijdag 30 november 2018 zal de NVOR/Mentink Award worden uitgereikt. Deze prijs is ingesteld bij gelegenheid van het afscheid van prof. mr. D. Mentink als voorzitter van de VvO. De prijs is bedoeld om nieuwe en innovatieve publicaties op onderwijsrechtelijk terrein in het Nederlandse taalgebied aan te moedigen en te bevorderen. De prijs gaat naar de debuterend auteur(s) van het door de jury als beste beoordeelde artikel, boek of publicatie op onderwijsrechtelijk gebied in de afgelopen twee jaar. De winnaar ontvangt een bedrag van 500 Euro en een bokaal.

De jury roept de leden hierbij op publicaties voor te dragen die voor de prijs in aanmerking komen. Suggesties kunnen worden gestuurd naar Joke Sperling: jokesperling@yahoo.com.

Voornemen NVOR en VARO per 1 januari 2019 om te vormen tot één nieuwe vereniging

Beste leden,

Momenteel zijn er twee verenigingen die tot doel hebben hun leden te ondersteunen met het op peil houden van de kennis van het onderwijsrecht: de VvO en de VARO. De besturen van beide verenigingen hebben de afgelopen maanden verkennende gesprekken gevoerd over het verbeteren van de verspreiding van de kennis van het onderwijsrecht. Die gesprekken hebben geleid tot het voornemen om per 1 januari 2019 te komen tot één nieuwe vereniging voor onderwijsrecht, met stevige wortels in de wetenschap en de praktijk.

Nieuwe vereniging
Deze nieuwe vereniging gaat zich richten op juristen en advocaten die actief zijn in het onderwijs, de wetenschap en de rechtspraktijk.
Speerpunten van de nieuwe vereniging zijn:
•       het vormen van een kennisbank (tijdschrift en actieve website) van voldoende kwaliteit;
•       jaarlijkse activiteiten waarin kennis wordt overgedragen/gedeeld; en
•       het verzorgen van opleidingen.

Themagroepen
Het voornemen bestaat de vereniging in overleg met de leden van de huidige werkgroepen te organiseren in themagroepen. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan:
– arbeidsrecht
– medezeggenschap
– bestuur en toezicht (incl. overeenkomsten)
– bekostiging en huisvesting
– onderwijsdeelnemers, rechtsbescherming en klachtrecht
– onderzoek en academische vrijheid (HBO/WO)

Naast deze vaste themagroepen is er ruimte voor projectmatige themagroepen, die tijdelijk kunnen worden ingesteld voor het aanpakken van een actueel thema.
Iedere themagroep maakt jaarlijks een plan van aanpak met een begroting, dat wordt afgestemd met het bestuur. Iedere themagroep organiseert eigen (kleinschalige) bijeenkomsten en doet minimaal een keer per jaar verslag van activiteiten en ontwikkelingen. Iedere themagroep bedient alle onderwijssectoren. Activiteiten zijn vooraf bekend en voor alle leden toegankelijk. Op een (twee)jaarlijkse actualiteitendag presenteren de vaste themagroepen een kroniek van de ontwikkelingen op hun werkterrein.
Daarnaast worden jaarlijks een of meer schrijvers uitgenodigd voor het schrijven van een preadvies en is er ruimte voor extra activiteiten over actuele thema’s.

Bestuur
Het bestuur is overkoepelend, faciliteert de themagroepen en kent een duidelijke vertegenwoordiging van zowel wetenschap als praktijk. Aangezien de nieuwe vereniging een hoog ambitieniveau heeft zal er worden onderzocht of het tot de mogelijkheden behoort om een ambtelijk secretaris aan te stellen, die bewaakt of alle voornemens ook worden uitgevoerd. Eens per jaar is er een ledenvergadering.

Tijdschrift en website
De vereniging heeft het voornemen een eigen tijdschrift uit te geven, dat aan alle leden wordt toegestuurd. De vereniging onderhoudt daarnaast een informatieve website.

Tijdpad
In de tweede helft van dit jaar zullen de conceptstatuten van de nieuwe vereniging aan de leden van de VvO en de VARO ter consultatie worden voorgelegd. Het voornemen bestaat om in de maand november van 2018 tot besluitvorming te komen over de oprichting van deze nieuwe vereniging per 1 januari 2019.
De besturen van de VARO en de VvO denken oprecht dat deze nieuwe vereniging kan bijdragen aan het creëren van een kennisplatform waar alle onderwijsjuristen baat bij kunnen hebben.

Na de zomervakantie volgt meer informatie.

In deze nieuwsbrief: Reminder: Uitnodiging NVOR/VARO Voorjaarssymposium donderdag 29 maart 2018

Uitnodiging NVOR/ VARO Voorjaarssymposium
Donderdag 29 maart 2018

 

Velen van u hebben zich al aangemeld voor het NVOR/ VARO Voorjaarssymposium. Maar er zijn nog plaatsen beschikbaar! Wij nodigen degenen die zich nog niet hebben aangemeld, graag uit voor het voorjaarssymposium, dat de VvO en VARO op donderdagmiddag 29 maart 2018 samen organiseren.

In vier workshops komen uiteenlopende onderwerpen op het terrein van het onderwijsrecht aan bod. Alle deelnemers kunnen aan twee van de vier workshops deelnemen. Het symposium wordt afgesloten met een borrel. Voor leden van de VvO en VARO zijn aan deelname aan het symposium geen kosten verbonden. U bent van harte uitgenodigd!

 
Programma
13.30 – 14.00 uur   ontvangst en inloop
14.00 uur                opening
14.15 – 15.15 uur   workshops ronde 1
15.15 – 15.45 uur   pauze
15.45 – 16.45 uur   workshops ronde 2
16.45 uur                afsluiting en borrel
18.00 uur                einde programma

Workshops ronde 1 

Workshop A: Leerrechten, door Paul Zoontjens 
Paul Zoontjens, hoogleraar aan de Universiteit Tilburg, heeft, samen met Pieter Huisman, het rapport Leerrechten als structurele grondslag voor wetgeving uitgebracht. In deze workshop staat hij nader bij leerrechten stil.

Workshop B: Aansprakelijkheid van scholen voor ongevallen en gymongevallen door Brechtje Paijmans 
Op een school rust een civielrechtelijke zorgplicht voor de gezondheid en de veiligheid van haar leerlingen (niet te verwarren met de zorgplicht in het kader van passend onderwijs). Het enkele feit dat een leerling op school schade lijdt, brengt echter niet mee dat de school daarvoor automatisch aansprakelijk is. Een school is (wel) aansprakelijk als zij onzorgvuldig heeft gehandeld. In deze presentatie zoomt Brechtje Paijmans, advocaat bij Doelen Advocatuur, in op de zorgplicht van scholen bij (de voorkoming van) ongevallen en gymongevallen.

Workshop C: Het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs door Willem Lindeboom
Op dit moment vindt de internetconsultatie plaats van het Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs. Willem Lindeboom, advocaat bij Brussee Lindeboom Advocaten, neemt ons in deze workshop mee door het wetsvoorstel.

Workshops ronde 2

Workshop A: Leerrechten, door Paul Zoontjens 
Paul Zoontjens, hoogleraar aan de Universiteit Tilburg, heeft, samen met Pieter Huisman, het rapport Leerrechten als structurele grondslag voor wetgeving uitgebracht. In deze workshop staat hij nader bij leerrechten stil.

Workshop C: Het wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs door Willem Lindeboom
Op dit moment vindt de internetconsultatie plaats van het Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs. Willem Lindeboom, advocaat bij Brussee Lindeboom Advocaten, neemt ons in deze workshop mee door het wetsvoorstel.

Workshop D: Komt het nog goed met het passend onderwijs? door Harry Nijkamp
De samenwerkingsverbanden passend onderwijs liggen (nog steeds) onder vuur. Er zijn thuiszitters, de verantwoording van besteding van middelen is onvoldoende volgens de Rekenkamer. De vereveningssystematiek leidt bij een aantal samenwerkingsverbanden tot spanningen tussen schoolbesturen. Inmiddels staat in het Regeerakkoord dat er onafhankelijk toezicht moet komen op de samenwerkingsverbanden en dat de doorzettingsmacht geregeld moet worden. Harry Nijkamp, adviseur bij Nijkamp Consult, gaat in deze workshop in op bestuurlijke problemen rond passend onderwijs en verkent mogelijke oplossingen.

Aanmelden

Uw aanmelding, onder vermelding van uw voorkeur voor twee workshops (één workshop per ronde), kunt u sturen naar:

voorjaarssymposium@pelsrijcken.nl

U ontvangt geen bevestiging. Wij gaan er simpelweg graag vanuit dat u komt.

Locatie
Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn, advocaten en notarissen
New Babylon (naast Den Haag Centraal Station)
Bezuidenhoutseweg 57, 2594 AC Den Haag, tel. 070 515 30 00

Routebeschrijving op www.pelsrijcken.nl

We zien u graag op donderdag 29 maart 2018!

Tweede druk Basisboek onderwijsrecht

Tweede geheel herziene druk van het Basisboek onderwijsrecht verschenen

Een inleiding op de onderwijswet- en regelgeving in primair en voortgezet onderwijs

Inhoud:

  • Voorwoord en inleiding
  • Inleiding: onderwijsrecht en de belangrijkste wetten voor het onderwijs
  • Bestuur, kwaliteit, toezicht en handhaving
  • Medezeggenschap en de Wet medezeggenschap op scholen (WMS)
  • De rechtspositie van het personeel
  • De rechtspositie van ouders
  • Toelating, schorsing, verwijdering en beoordeling ven leerlingen
  • Zorgplicht en aansprakelijkheid
  • Passend onderwijs en gelijke behandeling op grond van handicap

 


Redactie

Prof. mr.P.W.A. Huisman

mmv

mr. dr. F.H.J.G. Brekelmans
mr. J.P.L.C. Dijkgraaf
mr. M. van Es
mr. dr. B.M. Paijmans
mr. R. Sarneel
mr. B. Vorstermans

 

Het onderwijsrecht is een dynamisch rechtsgebied. De rechten en plichten van betrokkenen in het onderwijs zijn in uitgebreide, complexe en steeds veranderende regels vastgelegd. Wat is de rechtspositie van docenten, leerlingen en ouders? Hoe zit het met medezeggenschap en wat is ‘passend onderwijs’? In het onderwijs is in toenemende mate behoefte aan specialisten die beschikken over actuele kennis over de ontwikkelingen in wet- en regelgeving.

Dit boek is een algemene, compacte en praktijkgerichte inleiding op het onderwijsrecht voor juristen, maar ook voor bijvoorbeeld directies, stafleden van besturen en medezeggenschapsraden, die meer willen weten over de juridische kaders in het primair en voortgezet onderwijs.

Naast een beknopt overzicht van de belangrijkste onderwijswetten (WPO en WVO) en de rechtspositie van leerlingen, ouders, docenten, bestuur en medezeggenschapsraad, worden thema’s behandeld zoals de toelating en de verwijdering van leerlingen, de mate van aansprakelijkheid van onderwijsinstellingen en de verplichtingen bij leerlingen met een handicap of ondersteuningsbehoefte. Mede aan de hand van oordelen uit de rechtspraak en klachten- of geschillencommissies wordt duidelijk gemaakt hoe invulling wordt gegeven aan het recht op onderwijs.

Het boek is tevens bedoeld als studiehandboek voor studenten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo) die het (inleidend) vak onderwijsrecht volgen.

 

Onder meer te verkrijgen via SDU:  http://bit.ly/2xpFUUw