ARTIKELEN

             Prof. dr. mr. R. van Schoonhoven (red.)

          Is de rechtspositie en rechtsbescherming van mbo-studenten verbeterd? Eerste indrukken uit de mbo-(rechts-)praktijk

In 2023 is een vrij omvangrijke wijziging doorgevoerd in de Wet educatie en beroepsonderwijs. In deze bijdrage wordt de landing van de drie wijzigingen in de mbo-(rechts-)praktijk behandeld. Op grond van signalen uit de (rechts-)praktijk in het mbo, zoals deze naar voren kwamen in besprekingen  met de Kenniskring Onderwijsrecht Beroepsonderwijs, worden de eerste indrukken van de wetswijziging behandeld. Daarbij wordt tevens de jurisprudentie en – voor zover beschikbaar – de lijn van advisering besproken die zich na de wetswijzing heeft voorgedaan.

                Mr. dr. J. Sperling

                Heeft de medezeggenschapsraad nog adviesrecht?

De rechtsbescherming van het adviesrecht van de medezeggenschapsraad is door recente uitspraken van de Ondernemingskamer ernstig verzwakt. De geschillenregeling over het adviesrecht van de MR is ingewikkeld en wordt in het nadeel van de MR uitgelegd. Negeert een bevoegd gezag het adviesrecht, dan heeft een MR weinig of geen rechtsbescherming. De rechtspraak vormt in de praktijk dan ook een perverse prikkel voor bevoegde gezagen om het adviesrecht te negeren. Deze rechtspraak wordt besproken en er wordt een vergelijking gemaakt met de rechtsbescherming van het adviesrecht in de Wet op de ondernemingsraden. Er wordt een voorstel gedaan om de positie van de MR te versterken.

                Mr. K. Jansen

                Een goedbedoeld gedrocht: de geschillenregeling van de WMS

Onlangs is in opdracht van het Expertisecentrum van de Stichting Onderwijsgeschillen door Sperling onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS. Zij heeft onderzocht welke elementen een rol spelen bij de moeite die het kost om een inhoudelijk oordeel van de commissie te krijgen. Allereerst wordt in kaart gebracht hoe de procedures werken. Vervolgens worden in het kort de hoofdzaken en suggesties van het rapport van Sperling besproken.

                Mr.dr. NA. Rijke

                Regionalisering van het onderwijs(recht)

In de onderwijswet- en regelgeving en in het onderwijsbeleid wint de regio steeds meer aan terrein. In het onderwijsbeleid wordt gezocht naar een regionale aanpak van sectorbrede, maatschappelijke problemen zoals het bieden van (extra) ondersteuning aan leerlingen, het tegengaan van personeelstekorten, het omgaan met krimp en leerlingendaling, voortijdig schoolverlaten en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Daarbij geldt dat het bevoegd gezag de drager is van de vrijheid van onderwijs en het primaire aanspreekpunt voor de wetgever. De vraag is hoe deze (grond)wettelijke structuur zich verhoudt tot het toebedelen van taken en bevoegdheden aan regionale samenwerkingsverbanden van besturen, op terreinen als passend onderwijs en personeelsbeleid.

JURISPRUDENTIE

146         Annotatie

                Rechtbank Midden Nederland, ECLI:NL:RBMNE:2024:4132

                m.nt. Mr. M.S.P. van den Hove en mr. S.E. van Os